• Jeroen Janssen

Een goed verhaal helpt een team winnen

Het wielerseizoen is alweer een tijdje bezig. Er zijn twee teams die er qua overwinningen uitspringen: Quick-Step en Michelton Scott. Beide teams hebben een sterke verhalende visie op teamontwikkeling:


“For the strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.” Holm (Quick-Step) sluit elke teambespreking af met: “We are the wolfpack, no prisoners will be taken.” (verwijzend naar een verhaal van Richard Kipling)


Een goed verhaal helpt een team winnen - StoryFlow
Een goed verhaal helpt een team winnen

Deze karakterschets spreekt de renners zo aan dat ze er voortdurend aan refereren. Na elke overwinning wordt er verwezen naar het karakter van de wolf. “Wij bijten door, we zijn nu eenmaal wolven”, “wij vreten iedereen op”, “we offeren onszelf op voor elkaar”.


De teamleider van Michelton Scott zegt in de Volkskrant van 10 mei 2014 na de dubbele overwinning van zijn team in de Giro (Rose trui en etappewinst): “Wij hebben veel tijd geïnvesteerd aan de karakters in het team en aan teamontwikkeling. Hard fietsen is niet genoeg. De karakters moeten matchen. Daarvoor is het nodig dat coureurs zich gekend voelen”.


Dit bevestigt dat verhalend denken helpt (over)winnen. Wij worden daar heel blij van!

0 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven