Veiligheid, betrokkenheid, uitdaging en besluitvaardigheid in een team
Hoe zorg je ervoor dat teams meer in hun kracht komen te staan? De Story Flow-methode vervordert via verhalend denken veiligheid, betrokkenheid, uitdaging en besluitvaardigheid in een team. In het artikel “Schoolteams in hun kracht” gepubliceerd in Basisschool Management geven we twee voorbeelden waarin schooldirecteuren met behulp van deze methode het communicatieklimaat verbeterden en hun teams versterken.
Het communicatieklimaat in veel scholen is veeleer gericht op het maken van praktische afspraken dan het bespreken van het gemeenschappelijke plot. Niet onlogisch, want je wordt als schoolleider en als leerkracht niet afgerekend op de uitdagingen die je aangaat, maar op meetbare resultaten. Dit geldt ook voor de kinderen: hoe ze zich voelen lijkt ondergeschikt aan wat ze presteren.
De Story Flow-methode helpt los te laten zonder de controle te verliezen en te blijven bij de essentie. Draagvlak hoeft niet gecreëerd te worden, het ontstaat gedurende het proces. Principes als co-creatie en samensturing worden vanzelfsprekend. Het leidt tot een plek waar de kracht van diversiteit centraal staat en daarmee een plek waarin iedereen zich gekend voelt.
コメント