• Jeroen Janssen

Van rendementsdenken naar betekenisdenken

Is de mensheid in staat in soberheid te gaan leven? Een fundamentele en dramatische vraag die René Cuperus stelt in een mooie column in de Volkskrant van 27 November, gebaseerd op het denken van de Duitse historicus Philipp Blom. Hollywood zou er heel wat Tv-series over kunnen maken. (“Walking Dead is grotendeels aan deze vraag opgehangen”!)


Van rendementsdenken naar betekenisdenken - StoryFlow
Van rendementsdenken naar betekenisdenken

Consumptie is na de Tweede Wereldoorlog een westerse levensvisie geworden. De aanstormende klimaatverandering en vierde industriële revolutie zullen onze levensvisie flink op de proef stellen. Blom herkent twee stromingen. Zij die wanhopig vasthouden aan de droom van de liberale markt tegenover zij die zich verzetten tegen de moderniteit en een grote muur om het verleden willen bouwen. Voor beide groepen is soberheid een vies woord.

Die tweedeling lijkt sterker en sterker te worden en wordt bij elke oprisping pijnlijk duidelijk: Pietendiscussie, Boerkadiscussie…Er is ruzie over van alles en nog wat. En geen enkele grip op de achterliggende problematiek (overbevolking, vastlopende systemen).


Allemaal zo somber, terwijl de motor in tijden van grote verandering juist alleen werkt op gemeenschappelijke hoop en daadkracht.


We moeten niet strijden tegen elkaar, maar samen de uitdaging oppakken en nieuwe speelruimtes benutten. We moeten niet strijden tegen soberheid, maar we moeten er klaar voor zijn om er mee om te gaan.


En hoe uitdagend is het niet om samen het rendementsdenken los te gaan laten en weer op alle niveaus (overheid, bedrijfsleven, inwoners, onderwijs, zorg) te gaan experimenteren met nieuwe realiteiten en betekenissen. Soms back to basis, soms voorbij de horizon.

Wij zijn blij dat we steeds meer creatieve beweging in de vrije ruimte zien. Jonge mensen pikken het op. Ga naar Berlijn, naar Strijp-S, de Dutch Design Week. Samen ontwerpen, co-creatie en betekenisdenken heeft de toekomst. Er liggen zo veel kansen!


Wij zijn trots dat we met de Story Flow-methode een bescheiden bijdrage kunnen bieden om juist te spelen met nieuwe uitdagingen en betekenissen. Wij zijn trots dat een groot bedrijf als BMC besluit haar adviseurs hierin te trainen.


De vraag is niet of de mens in staat is in soberheid te leven, maar de vraag is of we daar samen iets leuks van kunnen maken!

3 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven