• Jeroen Janssen

Denk in scenario's en blijf de toekomst voor

Ik reed gisteren keurig 95 achter een vrachtwagen van de firma Gloudemans. Vol met varkens op weg nar hun laatste “rustplaats”. Ik meende de geur van angst te herkennen. Achter op de wagen vol trots het logo van de firma: een lachend en rennend biggetje. Het kan blijkbaar niet wachten om bij de eindbestemming te zijn. Gruwelijk jaren vijftig, dacht ik. Vorige week zijn 4600 varkens levend verbrand in Nederweert. Ik geloof niet dat de kotelet een dubbeltje duurder is deze week, Zoveel varkens houden we in Nederland. Maar voor hoe lang nog? Er is een behoorlijk heftige dierenwelzijnswet aangenomen. We praten allemaal, ook in de media, over minderen van vleesconsumptie. In de praktijk komt er nog weinig van terecht, maar toch. Wat als bijvoorbeeld vleesvervangers via meelwormen en dergelijke qua hamburger een succes worden. Daar wordt volop aan gewerkt. Sterrenchefs maken steeds vaker ‘mooi bereide groentes’ die de hoofdrol op het bordje mogen spelen.


bron foto: Home Health Care News

Los van het dierenwelzijn wordt het misschien tijd voor de familie Gloudemans om eens scherp naar de toekomst te kijken: wat kunnen we nog meer vervoeren, in geval dat? Er zijn talloze bedrijven en merken geruisloos verdwenen omdat ze de toekomst achteloos links lieten liggen. Of alleen door de achteruitkijkspiegel naar voren keken en te veel in hun eigen werkelijkheid bleven hangen. Philips keek wel scherp naar de toekomst en koos rücksichtsloos voor de gezondheidszorg. Zij durfden hun kroonjuwelen af te stoten. Het gaat ze goed.

Ieder team zou van tijd tot tijd met de toekomst moeten spelen. Vanuit de wetten van het scenarioschrijven bieden wij een topdag of dagdeel aan waarin we met jouw team genadeloos de toekomst induiken. Via creatieve oefeningen rond de volgende vragen:

  • Wie zijn wij nu echt?

  • Hoe ziet onze huidige wereld eruit?

  • Wat zijn onherroepelijke veranderingen?

  • Welke uitdagingen komen hieruit voort?

  • Wat is het zwartste scenario? En wat het gouden?

  • Welke weerstanden moeten we overwinnen?

  • Wat worden onze eerste acties?

  • Welke rol kan ik als teamlid vervullen om onze uitdaging te overwinnen?

Zeker heel leuk, samen als heldenteam de nieuwe toekomst tegenmoet! Maar ook noodzakelijk om op tijd de juiste keuzes te maken en je positionering scherp te houden. Kijk verder op deze website voor meer informatie over onze StoryFlow methodiek en lees de vele voorbeelden.

36 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven