Storytelling was in en zou nu weer uit zijn. Dat is raar. Want mensen zijn verhalenvertellers. Verhalen geven feiten betekenis. Maar dan moet een verhaal ook een verhaal zijn. En wil je een verhaal gebruiken om samen met je team of organisatie te anticiperen op de uitdagingen van deze tijd dan moet je het niet bedenken en vertellen om te overtuigen, maar dan moet je de mensen durven meenemen in dat verhaal.
Samen ontwerpen als scenarioschrijvers. Dan gebeuren er wonderlijke dingen. Als wij werken met de Story Flow-methode valt ons steeds weer op dat via het verhalende denken:
Mensen zich makkelijk openen omdat er wat afstand van de dagelijkse werkelijkheid genomen kan worden.
Er snel begrip is voor de noodzaak tot aanpassen, je gaat immers samen op zoek naar het “onomkeerbare” moment waarmee een verhaal start.
Samen de uitdaging formuleren leidt altijd weer tot intrinsieke motivatie. Mensen willen meedoen!
Met het hart werken leidt tot plezier en maakt ruimte vrij voor creativiteit.
Mensen graag hun beste kwaliteiten inzetten en oog krijgen voor de kwaliteiten (en de kwetsbaarheden) van de ander.
Er zijn nog wel meer redenen, vraag ons er gerust naar! Story als holle retoriek is wellicht uit. Maar verhalend denken om samen verder te komen is hotter dan hot en past helemaal bij de huidige tijd waarin organisaties steeds wendbaarder moeten zijn.
Comments